Where’s The Music? – det här får du inte missa

14633375_1095019867271505_1030814510891079519_o

I år har showcasefestivalen Where’s The Music? en sinnessjukt stark line-up, åtminstone för de av oss som älskar den här sortens musik. Fokus ligger på den nya svenska indiemusiken och denna gång har festivalen verkligen lyckats fånga det som är mest intressant på den scenen just nu. Banden nedan tillhör de som du absolut inte får missa.

Boys

Svenska Boys kommer alltid vara den näst bästa akten som går under namnet Boys. Men ibland är tvåa gott nog: Nora Karlssons snyggt drömska popmusik är nästan helt perfekt.

Delagoon

HYMN-älsklingarna i Delagoon släppte ett gäng snyggt poppiga indiesinglar (som ”Techno Kids” och ”Somehow”) under 2016 och i år kommer nya släpp.

Hater

Hater känns som Malmös svar på det bästa från Göteborgs indiescen. Oddsen är låga för att Haters debutalbum kommer vara ett av årets bästa.

Hundmänniska

En intressant nystart för Lovisa Thurfjell som förut sjöng och spelade gitarr i Tiger Bell. Med Hundmänniska tar Lovisa ut svängarna och gör musik som känns betydligt mer än förut.

Hurula

Givetvis åker man inte till en showcasefestival för att se något så etablerat som Hurula. Men när man ändå är i Norrköping så kan det vara en bra idé att se en av Sveriges absolut bästa liveakter.

It’s For Us

Luxury-signade It’s For Us imponerade stort när de spelade på Klubb HYMN i somras. Intensiv postpunk av bästa sort.

Knash

Knash senaste singel – ”Hey Red” – är det bästa bandet har släppt hittills. Bandet har spenderat en del tid i studion så förhoppningsvis kommer ny musik snart.

Many Voices Speak

Jag upptäckte Many Voices Speak (Matilda Mård) när jag hörde hennes tolkning av klassikern ”Blue Moon”. I mina öron låter det som något som hade passat i soundtracket till Twin Peaks. Ett mycket gott betyg. Hennes andra låtar är poppigare men har samma drömska kärna.

Night Terror

Skitig och explosiv punkrock’n’roll som med Madeleine Frankie (från bl.a. Snake) har en lysande frontfigur.

Rein

Hård synthmusik med brutal sång har varit en strålande idé sen EBM-genren uppfanns i början av åttiotalet. Gillar man klassiker som Nitzer Ebb och Liaisons Dangeruses är chansen stor att man kommer gilla Rein.

Rome Is Not A Town

Är man ett fan av skitig indierock så bör man definitivt inte missa Rome Is Not A Town. Förra årets spelningar har prisats som några av årets bästa.

Stilla Havet

Stilla Havets debutalbum tillhör utan tvekan ett av förra årets mest underskattade. Rotad i klassisk indie och lika klassisk postpunk gör Elias Eriksson (f.d. Boris & The Jeltsins) bland den bästa svenskspråkiga popmusiken just nu.

The OhNos

Malmöbandet The OhNos har hyllats sen starten av oss på HYMN. Inte så konstigt med tanke på hur grym deras skramliga garagerock är.

These Heavy Clouds

Sabina Wärme är vid det här laget något av en Where’s The Music?-veteran. Som ena halvan av Systraskap spelade hen här med Maxida Märak och året innan dess körde Systraskap en egen show. I år kommer hen till Norrköping med sitt soloprojekt These Heavy Clouds. Förra årets singel ”Den här hösten kommer döda mig” är ett fantastiskt stycke vemodig pop.

Ängie

Ängies debutsingel ”Smoke Weed Eat Pussy” är en helt klockren låt. Tre och en halv minut poppig hiphop/r’n’b som vet precis vad den vill. Lyckas Ängie skapa fler singlar av samma kvalitet så lär 2017 bli året då hon slår igenom stort.

Where’s The Music? går av stapeln i Norrköping 2-4 februari.

Peppa med vår playlist nedan: