The Creation Factory behöver inte fabricera något

014565_2428257a9aa54b71a3422006386696b3~mv2_d_5184_3456_s_4_2.jpg_srz_5184_3456_85_22_0.50_1.20_0.00_jpg_srz

Äntligen är den här, Los Angeles-gruppen The Creation Factorys första singel. Vi har följt bandet under mer än ett års tid och ju längre tid som har gått desto mer har våra förhoppningar på ”Let Me Go” stigit. Svarar den på dessa höga krav? HYMNs skribent Krister Bladh reder ut frågetecknen.

Det korta svaret är: ja. Singeln är bland de bästa debutsinglarna som släppts av ett garageband sedan The Neumans ”Fuzz Filled Dreams” och Mystic Brews ”Your Reality”.

Denna månad är det exakt ett år sedan jag såg dem spela i östra Los Angeles, bara ett kvarter från Whittier Boulevard där Thee Midniters höll till – en av de första icke-vita rockgrupperna som slog stort i USA, för mer än 50 år sen. På The Blind Spot Projects scen stod Shane Stotsenberg och Iggy Gonzalez, vilka normalt spelar i ett annat mystiskt band: The Mystic Braves.

Mystic Braves hade precis varit ute på Europaturné med sin psykedeliska folkrock. Men för The Creation Factory är det något helt annat som gäller, nämligen ’66-garage med i samma anda som The Litter eller The Seeds. Tillsammans med Glenn Brigman, Neil Soiland och Gabe Pacheco skapar de ett facetterat och massivt sound, med Hammond-orgel som grund.

Till denna psykedeliska balkväll, som de kallade det på postern förra januari, dök en hängiven fanskara upp, från både Los Angeles och San Francisco. Ett av förbanden kom ända från San Diego och sjöng bara på mexikanska. Och till skillnad från i Sverige var det en hel del ungdomar som verkade tycka att den här sortens musik är det coolaste som finns.

Bandet var väldigt sociala (i en svensks ögon) och pratade med nästan alla som kommit. I kön till utedasset snackade organisten om sista numret som de skulle spela och att det skulle bli en psykedelisk freakout. ”Jag vet inte om jag är redo för det här” sa han. Sedan stoppade han in öronpropparna och sprang tillbaka in till scenen. Den sista låten de spelade skulle kunna har varit b-sidan på nya singeln. ”You Got It” är ett instrumentalt jam där orgeln verkligen får briljera.

En vecka efter det råkade jag på sångaren igen, på puben Mohawk Bend på Sunset Boulevard. Shane kände genast igen mig och kom fram och pratade. Så länge att hans sällskap blev tvungen att dra honom i ärmen för att deras burgare inte skulle kallna.

En annan utomordentligt trevlig kille är engelsmannen Paul Messis, som släppt The Creation Factorys singel på egna skivbolaget Market Square. Honom träffade jag under motsatta förhållanden, i ett regnigt och kallt Edinburgh, när han var med som The Higher States roadie för många år sedan. Idag har han fullt upp med skivbolaget och sitt tredje soloalbum, samtidigt som han spelar i hypade punkbandet The Suburban Homes (Total Punk/In the Red). Dessutom är han nu den enda medlemmen i The Higher State, förutom Marty Radcliffe som startade gruppen efter att hans förra band, det fantastiska Mystreated, lade ner i slutet av 90-talet.

Som vanligt när det gäller Market Squares släpp är det en väldigt begränsad upplaga – i det här fallet 341 exemplar. Så det gäller att vara snabb om man vill få tag i singeln, då de flesta av bolagets tidigare släpp är slutsålda. Det ryktas dock att bandet också har en singel på gång på Mystic Braves bolag Lolipop.

Lolipop är också namnet på den studio som ligger bredvid skivbolagets lilla butik. I en vägtunnel ett stenkast från Echo Park har de startat en liten undergroundrörelse av likasinnade musiker och skivsamlare som får spela in på analog utrustning till en billig penning och dubba över musiken på lika billiga kassetter. Förra året släppte de ett av årets bästa powerpop-album, av Telephone Lovers. Förhoppningsvis behöver vi alltså inte vänta alltför länge på en uppföljare till The Creation Factorys första singel. För vänta kommer jag utan tvekan att göra.