ETER Festival inleder festivalåret redan i januari

15325146_1614744835497065_826637940945265301_o

ETER Festival är en ny festival för elektronisk och experimentell musik; en endagsfestival som samarbetar med Mejeriet och lokala skivbolag. Arrangörerna har bjudit in allt från synth-tillverkare till djs och liveartister med en koppling till södra Skandinavien.

Bakom ETER döljer sig Rasmus Alkestrand och Magnus Johansson. För många är de mer kända under namnet Little Finger, de driver ett galleri med en butik och ger ut en gratistidning. HYMN fick ett samtal med dem.

Vad är skillnaden mellan ETER och Little Finger? Varför kallade ni inte festivalen Little Finger Festival?

– ETER kom faktiskt före Little Finger. Innan vi startade tidningen drev vi en liten DIY-label som gav ut små upplagor med elektronisk och experimentell musik. Men ETER Records har legat på hyllan i några år på grund av Little Finger, så nu ville vi skaka liv i liket och ge det ny kostym.

– Vi väljer att inte kalla det Little Finger Festival, eller något liknande, på grund av att vi vill kunna arbeta med nya former och idéer utan att vara påverkade av Little Finger.

En helt ny festival, sex dagar efter nyårsafton på Mejeriet i Lund med experimentell musik, elektronik-nörderi och dansgolv på småtimmarna. Vad fick er att bestämma er för att göra denna festival just där och då?

– Det verkar våra en del av vår karma att göra det svårt för oss. Men som tur är har vi gänget på Mejeriet som hejat på och varit en utomordentlig samarbetspartner för oss de senaste åren. De arbetar för att bredda sitt program och frågade om vi var intresserade av att styra upp en sån här grej. Att det blev just tidigt i januari är dels på grund av hur deras program ser ut, men också för att vi fick pengar från Vinterlund som finansierar kulturprojekt som äger rum under vintern i Lund.

– Vi är samtidigt ganska säkra på att det finns en uppsjö av människor i Lund som faktiskt gillar den här typen av arrangemang när det väl finns chans att se något annat än det som vanligtvis erbjuds. Lund är en fantastisk stad och känns lite som en ”tom canvas” – så vi ser möjligheterna att locka en ny publik.

”Festivalprogrammet sträcker sig över 12 timmar och presenterar livemusik på flera scener”

Vad gör ett arrangemang till en festival? Många förknippar festivaler med ett samlat tema utöver fler än en kväll, eller flera rum/lokaler där artisterna slåss om uppmärksamheten på för tok korta spel-och soundcheck tider.

– En festival för oss är ett arrangemang med ett späckat program över en längre tid och där det som presenteras avlöser varandra utan större pauser. Festivalprogrammet sträcker sig över 12 timmar och presenterar livemusik på flera scener, djs, workshops inom musikproduktion och även en synthloppis.

Programmet innehåller många spännande namn och flera samarbeten. Leda, som är mer känd som ena halvan av Neutral presenteras av hemvändaren Jon Eriksens klubb Näktergal. Kassettbolagen Funeral Fog och Kosmisk Väg presenterar Coldnose samt Skeppet.

– Tanken med festivalen är att samla intressanta akter från södra Skandinavien, i detta fall Skåne och Köpenhamn och att festivalen dels blir en slags representation av just den här musikscenen i regionen.

– Det finns så många som gör spännande saker här, allt från Paul Barker på DinSync som gör egna synthar till noise/frijazz-trombonisten Maria Bertel med sitt projekt Ymers Pizza och The Swedish Soundpainting Orchestra som jobbar med livekompositition utifrån ett teckenspråk som kallas just Soundpainting.

– En stor del av hur vi har tänkt med festivalen är att engagera olika grupper, arrangörer och producenter för att få en nyanserad bild av vad som sker här ”under jorden”. Och att göra det på Mejeriet med fri entré är ett sätt att få ut dessa mindre aktörer till en större publik.

Det är överlag många kvinnor som medverkar – tror ni att scenen inom elektronisk musik äntligen börjar bli jämställd?

– Definitivt, vi försöker arbeta så mycket som möjligt för att skapa en jämställd scen. Det finns väldigt många duktiga kvinnliga musikakter, däremot är de ofta lite svårare att hitta. Det verkar vara en inställning bland många kvinnliga musiker att de inte duger, eller att det skulle vara svårare för dem att nå ut. Konstigt nog ser vi ofta att de kvinnliga musiker som väl ger sig ut på scenen får en enorm uppskattning, framförallt från den manliga publiken. Sen är ju inte detta sant alla gånger men jag uppmanar alla kvinnliga musiker som läser detta att lägga upp sin musik på nätet!

Läs mer om ETER Festival här.

15676139_1620293691608846_5765288062845654548_o