MITT INSTRUMENT: Bas – Anne Marte Eggen (We Float, m.m.)

13015316_10154234774910921_4025341491919130579_n

Vår oregelbundet återkommande serie om hur det är att spela olika instrument har nu kommit fram till ett av de vanligaste, men likväl ibland mest underskattade instrumenten, nämligen bas.

Att de flesta band har en basist är välkänt och självklart, men samtidigt är basistens visuella roll ofta att stå några meter bakom sångaren och gitarristen och i bästa fall få sitt namn nämnt i bandpresentationen medan trummisen får banka skiten ur sitt instrument och gitarristen får bränna av grymma solon. Att spela bas kan dock vara så mycket mer än att vara rockbandets trygga mittback.

Att jag valde att ställa några frågor till Anne Marte Eggen, från Norge men boende och verkande i Malmö, beror inte enbart på att hon är en bländande basist som imponerat varje gång jag sett något av hennes band live, utan för att hon även komponerar musik och spelar i flera olika band av olika karaktär. Egenskaper som gör det lättare att utforska basens egenskaper och möjligheter på djupet. Förutom att Anne Marte komponerar och spelar bas i We Float spelar hon bland annat även i norska, lite mer folkmusikinfluerade Ljom och i Balkanpartybandet Idas Apolonia. Tidigare i år hade vi videopremiär för We Floats fantastiska låt ”Mysticeti”. Den bör man inte missa.

Är bas ett svårt instrument att lära sig?

– Både och. På elbas behöver man inte jobba med intonationen eftersom instrumentet oftast har band, men det har ju andra utmaningar. Som basist har man ett stort ansvar för att hålla ihop musiken. Precision och anslag är oerhört viktigt. Det kan till exempel vara lätt att lära sig tonerna till “Smoke on the Water” på bas, men att spela låten bra kräver pondus, timing och bra anslag.

Vad är det svåraste med att spela bas?

– Svår fråga! Du får nog olika svar beroende på vem du frågar. För mig är det svåraste att våga ta risker. Jag kan vara rädd för att allt kommer att falla ihop om jag släpper kompfigurer eller mönster när jag spelar, men om man inte tar chanser kommer man heller inte att hitta nya vägar eller skapa något nytt. Ibland kan det vara en utmaning att göra tvärtom – att våga stanna kvar i det man gör och inte gå vidare till nästa idé.

Finns det några enskilda basister som inspirerat, eller influerat, dig?

– Min storebror, Torjus Eggen, är basist och det är nog mycket hans förtjänst att jag spelar bas i dag. Eftersom han spelade hade vi en bas hemma och då började jag också att testa. Och även mina två andra storasyskon är musikintresserade och har kommit med många musiktips och roliga baslåtar.

– Annars har jag lyssnat mycket på Bent Sæter som är basist i det norska rockbandet Motorpsycho. Han har ett coolt bassound och spelar väldigt originellt och kreativt. Jag är också ett stort fan av de norska elbasisterna Audun Erlien och Nikolai Eilertsen.

I många band skrivs musiken av gitarrister eller sångare och bas och trummor får rätta sig efter det. I We Float skriver du som basist musiken, är det någon skillnad? Tänker du på basspelet redan när du komponerar?

– Det beror på. Ibland skriver jag musiken utifrån basen och då spelar jag ofta ackord eller basfigurer samtidigt som jag sjunger till. I de låtarna som jag spelar med We Float duo (We Float uppträder både som duo med enbart sång och bas samt som fullt band; reds anmärkning) där vi bara är bas och sång har det ofta börjat i den änden. När vi spelar samma låtar i kvartett med piano och trummor ändrar jag ofta lite på basspelet så att det inte krockar med det som pianot spelar.

– Jag komponerar även utifrån piano och då blir det ofta att musiken baseras på en pianofigur. Då har jag inte alltid en lika tydlig bild om vad jag själv ska göra på basen. Jag brukar skriva ut melodi och ackord och eventuellt en basgång i noter, så testar vi tillsammans med bandet i replokalen. Jag spelar alltid in det vi gör i replokalen och jobbar vidare med musiken tills nästa rep.

– Vilket instrument man är bra på eller använder när man komponerar kan nog färga musiken, men mest av allt tror jag att musiken blir ett resultat av det man har lyssnat på.

Berätta om basistens roll när man spelar live. Har basisten möjlighet att styra musiken eller ska man huvudsakligen lyssna in vad de andra musikerna gör? Skiljer det sig mellan olika band?

– Det beror på vilken musik man spelar, men basistens huvudansvar är ju att vara kompmusiker och hålla ihop musiken, vanligen tillsammans med trummorna. I den rollen kan man styra musiken i intensitet och dynamik, men ett samspel mellan alla musiker är viktigt för att helheten ska låta bra.

Många ser bas som ett kompinstrument men jag har även sett dig spela som duo med bas som enda instrument och det fungerade utmärkt. Är det underskattat som soloinstrument? Finns det några begränsningar för vad man kan göra med en bas i ett band?

– Basen är kanske lite underskattad, man kan ju göra väldigt mycket mer än att spela grundtoner! Samtidigt beror det helt på vilken grupp man spelar i. När jag spelar i We Float duo med enbart elbas och sång finns det mycket utrymme för att både leka runt och spela mycket. I ett band med andra kompinstrument och trummor funkar det inte lika bra att spela hur mycket som helst – då är det komprollen som ska ha fokus. Innanför de ramarna finns det såklart mycket utrymme också, men det gäller att vara lyhörd.

Är det svårt att ställa om från elbas till att spela kontrabas, vilket jag vet att du gjort? Är det stor skillnad?

– Jag tycker att det är ganska stor skillnad. Instrumenten har fortfarande samma funktion i ett band och de är stämda på samma sätt, men det finns mycket annat som skiljer sig åt. När man spelar kontrabas måste man intonera och träna upp ett muskelminne så att man vet var tonerna ligger på halsen. Kontrabas är också ett tyngre instrument att spela och kräver en annan spelteknik. Men det är såklart mycket lättare att gå från att spela elbas till kontrabas än att gå från att spela trumpet till kontrabas.

Vad har du och dina band för planer framöver?

– I september ska We Float på en Europaturné tillsammans med fotokonstnären Miriam Semb Namork. Det ser jag väldigt mycket fram emot! Annars ska jag spela in en platta med Traveling John och spela med Ljom, Cure-a-Phobia, We Float och teaterföreställningen Smash Up. Det kommer också att bli skivsläpp med Eka Trio och Ljom så småningom. Sen ska jag även plugga filmmusikkomposition det här läsåret och det ser jag också väldigt, väldigt mycket fram emot!

I serien ”Mitt instrument” har vi tidigare behandlat:

Trummor
Nyckelharpa
Cello
Fiol
Röst