Sthlm Music & Arts: Ane Brun får stora scenen att verka liten

Foto: Elin Bryngelson/Rockfoto
Foto: Elin Bryngelson/Rockfoto

Ane Brun är en artist som ständigt söker efter nya konstnärliga sätt att utmana sig själv musikaliskt. På hennes sjätte och senaste studioalbum When I’m Free fortsätter hon att ytterligare utvidga de dynamiska och rytmiska bitarna för att ännu mer kunna lyfta fram det främsta verktyget i hennes arsenal – den gudabenådade rösten som hon begåvats med.

Ane Brun besitter en talang som på våra breddgrader är exceptionell. Så till den grad att jag har svårt att komma på en annan artist med mod och skicklighet av att göra en Beyoncé-cover med bravur och sedan lyfta in den i en låtlista utan att den känns felplacerad.

Dagens spelning kretsar naturligt nog runt det senaste albumet med de tre inledande låtarna; den stämningssättande ”Hanging”, den medryckande enkla refrängen på ”Directions” och den smått mörka ”Black Notebook”.

Det är också strax efter dessa låtar som de mörka molnen hopar sig över scenen och just som Brun börjar sjunga textraderna: ”First everything is dry. Before the dew and the drops align. Then the rain starts falling down” i låten ”One” så börjar regnet tillta och hon kan inte annat än att bjuda på ett litet skratt.

För att återskapa dynamiken från albumet på en scen har hon bland annat med sig duktiga musiker i form av Dan Berglund (Esbjörn Svensson Trio) och Martin Hederos (The Soundtrack of Our Lives) och det finns inte mycket att anmärka på överföringen från skiva till scen denna dag.

Det är alltid en fröjd att få uppleva en artist som får den stora scenen att verka liten. Oavsett regn eller sol är Ane Brun idag precis så där bra som man har kommit att förvänta sig av en artist som vet exakt hur hon kan leverera en njutbar timme musik.