The KVB förvandlar Babel till ett visuellt regn

Arkrivbild

Arkrivbild

Det är synth och The KVB som står i fokus på Babel under fredagskvällen. Ett massivt visuellt regn och en pampig inramning av minimalistiska ljud välter klubblokalens väggar.

Senaste gången duon spelade i Sverige var 2014 under synthfestivalen Kalabalik på Tyrolen i Alvesta. Det var duons första Sverigespelning. Men efter nästan två år är de tillbaka – nu i Malmö.

Tänk en distad blandning av A Place to Bury Strangers och The Jesus and Mary Chain och du har ståtliga duon Kat Day och Klaus Von Barrel. Här med ett minimalistiskt koncept som har saknats senaste decenniet.

Duon bildades för sex år sen och har trots den korta livstiden en skrytsam diskografi i bagaget. Efter en rad olika samarbeten med exempelvis Brian Jonestown Massacres Anton Newcombe och Stereolabs tidigare medlem Joe Dilworth har de minst sagt rutin.

Först ut på scen under kvällen är förbandet, Malmöbaserade SEKEL, som är ett glödande hett tips. En av rösterna luktar förvånansvärt mycket Freddie Wadling i Cortex. Här har vi ett fantastiskt framtidshopp som jag håller tummarna för.

Det är ett halvfullt Babel som applåderar in The KVB på scen medan öppningsspåret på nya Of Desire går igång. Efter en lite motig start lossnar allt när duon presenterar singeln ”In Deep” – jublet går igång och dans börjar spridas över golvet.

Personligen har jag haft svårt för nya fullängdaren Of Desire. Men halvvägs in i spelningen känner jag att skivan gör sig rättvisa och är betydligt bättre live än på skivspelaren.

Största publikjublet kommer under ”Never Enough”. Här har vi det starkaste musikstycket på senaste plattan. På scen står två charmtroll som ger en dansande lokal en fager historia bestående av färglösa projektioner, shoegazepedaler och vacker sång.

Den enda negativa kritiken jag har är avsaknaden av duons tidigare musik. Både från Immaterial Visions och EP:n – Out of Body. Förvisso spelar de någon låt från förstnämnda skiva – men mäktiga ”Shadows” är till exempel inte med.

Största överraskningen är extranumret och Rolling Stones-covern ”Sympathy for the Devil”, men även det långa outrot i ”Lines” innan publiken och duon går åt ett varsitt håll.

The KVB är ett suveränt liveband. Det är påfallande speciellt när Kat öser med diffusa synthslingor och Klaus försöker få kontakt med publiken vid scenkanten. Får du någonsin chansen att se dem – missa inte!