The KVB: ”Man bör uppleva oss live”

TheKVB_Promo_Part2_Berlin_2015_6C0A1899 (1)

På fredag 27/5 gör Rickard Daun (Get Daun) och Babel i Malmö gemensam sak och fixar fest med duon The KVB på scen. Spana in Rickards Q&A med bandet nedan. Läs mer om fredagens spelning här.

För den som inte har hört er musik innan – hur skulle ni kort beskriva den?

– Det är kall elektronisk och estetisk pop med experimentell sångstruktur. Vi försöker även få folk att förstå att vi inte endast är ett band, utan också en audiovisuell upplevelse – så man bör uppleva oss live.

Ert senaste album Of Desire är det andra albumet ni har spelat in sedan flytten från London till Berlin. Den är inspelad i Geoff Barrows Invada Studios i Bristol – återspeglas de båda städerna i musiken på plattan tycker ni?

– Ja, kanske det. Men det är också med låtar på plattan som är skrivna innan flytten till Berlin, till och med innan vi flyttade till London (från Southampton). Genom möjligheterna i Invada kunde vi plocka samman olika element och idéer från tidigare verk och forma dem till något nytt. Den industriella elektroniken och de filmiska ljudlandskapen blev till mer direkta popsånger.

”Genom möjligheterna i Invada kunde vi plocka samman olika element och idéer från tidigare verk”

Gör ni en tydlig skillnad mellan studio och live? Känner ni er till exempel begränsade live genom att endast vara två personer? Har ni funderat på att utöka med flera medlemmar?

– En hemlighet är att Kat har en extra synth som hon styr med MIDI från Moogen, så hon kan spela flera synthar live. Vi har använt oss av flera personer på skiva men hittills inte live. Vi gillar fortfarande att spela som duo. Den energi och kommunikation som uppstår mellan oss skulle kanske brytas om vi tog in en tredje medlem eller fler? Självklart finns det ju saker som är svåra att göra live, men det är ett hinder som känns utmanande att ta sig an.

Vilka är de största skillnaderna mellan London och Berlin när det kommer till att bo, skapa och spela musik?

– Svårt att säga, vi har bott här i två år nu så vi har slutat att jämföra. Men när det gäller att bo så är det väldigt avslappnat här, Berlin är därmed ett perfekt ställe för att vara kreativ.

Berlin har ju i stort sett blivit en kulturhuvudstad och det främsta resmålet när det kommer till musik, konst och kultur i Europa. Vad händer där nu och vad har ni att rekommendera?

– Det är så mycket som händer här, nu kommer ju sommaren också vilket känns som den bästa tiden för att upptäcka och leva i Berlin. Vi rekommenderar Das Gift för god öl och skotsk mat, The KW Institute som alltid har intressanta utställningar, Templehof, Treptower Park och festivaler som Atonal och Pop Kultur.

Ni spelade på Tyrolen och festivalen Kalabalik 2014, var det första och enda gången ni besökt Sverige?

– Ja, det kommer bli andra gången vi spelar i Sverige nu. Vi hann endast ta en promenad vid sjön och in i skogen under den korta stunden vi var på festivalen. Men vi minns att det var vackert, även om vädret var hemskt trots att det var i augusti.

”Vi gillar Dungen, Les Big Byrd och Haul”

Någon musik från Sverige som gillar?

– Ja, vi gillar Dungen, Les Big Byrd och Haul för att nämna några.

Av egen nyfikenhet så undrar jag vem som bygger de effektpedaler ni blev så förtjusta i under inspelningen i Bristol (som ni nämner i en intervju).

– Det är Tom Bug och hans BugBrand, han bygger väldigt fina och speciella effekter och instrument, men alltid i en liten upplaga så de säljer slut snabbt. Jag lånade Geoffs PTDelay-pedal i studion och blev förälskad i den och jag hade tur, Tom hade precis gjort en ny upplaga.

Fotnot: Även jag är en glad innehavare av Toms lilla synth Travel Weevil som jag köpte av honom efter en workshop på Inkonst för några år sedan.