Det luktar kultstatus – The Space Lady på Inkonst

Arkivbild. Foto: Mattias Pettersson / Rockfoto Källa Rockfoto Bildbyrå AB

Arkivbild. Foto: Mattias Pettersson / Rockfoto

Det börjar dofta kultstatus inne på Inkonst när utrymmet nedanför den stora scenen fylls på. Åldern har ingen betydelse i det hela, här har alla generationer samlats. Det är nämligen dags för The Space Ladys återbesök i Malmö.

Bakom The Space Lady finner vi gatumusikanten Susan Dietrich Schneider – en av de häftigaste i den nutida musikscenen, som med influenser från både synthpop och hippierörelsen tog med sig sin rymdmusik ut på gatorna.  Det var inte förrän under 2000-talet som Susan bestämde sig för att äntra klubbar och inomhuslokaler tillsammans med sin Casio MT40.

Under sällskap av sin man Eric Schneider, eller rättare sagt – ”Space Manager”, har hon bara under den senaste veckan besökt fem ställen i Sverige. Men nu är det hög tid för Malmöborna att få sin del.

Susan möts av publikens jubel och rökmaskiner när hon med hjälp av Eric kommer upp på scen i sin blinkande hjälm. Vi är redo för rymdens festligheter efter en stark ”takeoff”.  När de vackra tonerna spelas och discokulorna skiner som mest känns det som tyngdlösheten vi alla har sett i rymdfilmer.

Den 67-åriga musikern charmar minst sagt en hel lokal. Påfallande är stunderna då jag kollar mig runt omkring och samtliga ler. Publiken börjar smått gunga under covern ”Born To Be Wild” av Steppenwolf. Men det första stora publikjublet kommer under historien bakom ”Synthesize Me” som exmaken Joel Dunsany aka The Cosmic Man har skrivit.

Gatumusikern upprepar ett par gånger hur fascinerad hon är av Inkonsts ljud och förstärkare. Men historier om 40-talet, 70-talet och den psykedeliska storheten är också de värda att nämna. Hon gör också ett försök till att marknadsföra sin nya skiva The Space Lady’s Back genom att vända sig om och erbjuda autografer efter spelningen.

80-talsvibbarna är tydliga i synthslingorna, både under ”Radar Love” och sista låten ”Major Tom”. Med ett massivt regn av reverb får hon dagens effektpedaler att låta kraftlösa.

Susan har energin kvar och förklarar hur hon hade velat spela hela natten om det gick. Uppvisningen varar i knappt 40 minuter och det är sannerligen en sagolik spelning. Hon lovar slutligen att komma tillbaka till Malmö, till den fantastiska publiken och tackar för sig.