Wake Up You! Vol. 1 & 2: The Rise and Fall of Nigerian Rock, 1972-1977

m1000x1000

Efter inbördeskriget i Nigeria i slutet av 60-talet blommade en kortlivad men intensiv rockscen upp i landet. Musiken bestod till stor del av en blandning av funk, R&B och rock och var färgad av det blodiga inbördeskriget som rasat i landet. Denna fantastiska musikperiod brann intensivt under 70-talets mitt men försvann nästan lika snabbt som den uppkom. Idag är scenen nästan helt bortglömd, både i Nigeria och i omvärlden.

Now-Again Records, som bland annat är specialister på återgivningar av bortglömd musik från världens alla hörn, ger nu ut en box som dokumenterar scenens uppgång och fall. Bolaget har tidigare givit ut skivor med allt från afrikansk garagerock från 70-talet och jazz från Zambia till brasiliansk tropicália och progressiv rock från Indonesien.

Den nya boxen, betitlad Wake Up You! Vol. 1 & 2: The Rise and Fall of Nigerian Rock, 1972-1977, givs ut i två volymer där båda består av varsin vinyl med 18 spår vardera samt en medföljande bok med bilder och historier bakom musiken. Vol. 1 släpptes i april i år och Vol. 2 kommer ut den 20 maj.

Boxen är sammansatt av musikforskaren Uchenna Ikonne, mannen som låg bakom den fenomenala William Onyeabor-samlingen Who Is William Onyeabor? för David Byrnes skivbolag Luaka Bop 2013.

När Eothen ”Egon” Alapatt, skivbolagsboss på Now-Again Records, fick nys om den otroliga musikskatt från denna tidsperiod som fanns gömd i Nigeria började han först själv gräva i arkiv från perioden. När han gick körde fast anlitade han den Nigeria-bördige Ikonne, känd för sina musikarkeologiska förmågor, för att gå till botten med det hela. Ikonne spenderade ett år i Nigeria med att leta upp artister och musiker från tidsperioden för att samla in och licensera musiken för att göra en återutgivning möjlig. Han samlade då även in historier om hur musiken kom till för att kunna återge dem korrekt i den medföljande boken.

Musiken på Wake Up Now! består till stor del av en blandning av influenser från västerländsk rockmusik och inhemska influenser. Fela Kuti, som innan sitt stora genombrott under 70-talet redan var en kultfigur hos musikintresserade ungdomar i Nigeria, är en tydligt närvarande referenspunkt för mycket av musiken.

Men där Fela Kuti främst influerades av jazz under den här perioden är många av artisterna på den här samlingen betydligt mer rockorienterade. Mycket av musiken i samlingen är således en fusion av den jazz, funk och afrobeat som förknippas med Fela Kuti och psykadelisk rock, pop och hårdrock som vid tidpunkten precis började bli populärt i landet. Denna unika blandning av genrer, tillsammans med det underliggande politiska missnöjet, skapar en sällsynt musikalisk hybrid som skildrar det sociala och kulturella livet i Nigeria under 70-talet.

Musiken är utspridd över en rad olika genrer och stilar. War-Head Constructions och Jay U Experience är acid rock av det tyngre slaget där man kan spåra influenser från både Black Sabbath och Jimi Hendrix. Banden Aktion och P.R.O spelar mer funkorienterad rock, medan Ify Jerry Krusades guldkorn ”Everybody Likes Something Good” har lite Curtis Mayfield-vibbar. Den sistnämnda låten fanns för övrigt även med på den fantastiska samlingen Nigeria 70: Lagos jump (utgiven av Strut Records 2008), som främst inriktar sig mot soul och afro-funk från Nigeria under ungefär samma tidsperiod som Wake Up You!

Andra höjdpunkter på skivan är Ofo the Black Companys ”Beautiful Daddy” med sin svängiga gitarrslinga och mullrande basgång, Apostles jazziga ”Never Too Late”, The Founders 15s psykadeliska funkdänga ”I Can’t Be Satisfied No More” och The Strangers ”Onye Ije”, som låter som en avlägsen släkting till The Isley Brothers. Skivans absoluta höjdpunkt är Formulars Dance Bands emotionellt uppslitande ”Never Never Let Me Down”, en Motown-soul-doftande dänga med tillräckligt stark refräng för att ha potential att bli en hit var som helst i världen.

Den främsta förtjänsten med Wake Up You! är att den öppnar portarna för en otrolig mängd fantastisk musik, men också för att det är en vacker hyllning till en nu helt bortglömd skara musiker som faktiskt skapade musik som förtjänar uppmärksamhet. Precis som i fallet med William Onyeabors otroliga katalog slås man som lyssnare av en känsla av tacksamhet för att någon tagit sig tid att gräva fram musiken, samtidigt som man börjar fundera över hur många fantastiska musikskatter som finns där ute som aldrig kommer att nå dagens ljus igen.

[Now-Again Records, 25 april/20 maj]

7