HEALTH: ”Vi tog en del risker i och med det här albumet”

Foto: Sesse Lind

Foto: Sesse Lind

I början på nästa vecka spelar Los Angeles-baserade HEALTH på Pumpehuset i Köpenhamn. Bandet, som från början ansågs vara rätt svårlyssnade electronoisemakare, har gradvis rört sig mot ett mer kommersiellt sound och i somras kom plattan Death Magic som jämförelsevis är ganska poporienterad.

Death Magic har en mer melodisk och traditionell struktur om man jämför med tidigare skivor. Att experimentera och utvecklas som band betyder inte alltid att man väljer att gå en konstigare eller skramligare väg än förut. Målet med den här skivan var att göra musik som går hem hos en bredare publik, men samtidigt har vi varit strikta med de principer som vi alltid haft – det vill säga en mörk och aggressiv estetik. Vi tog en del risker i och med det här albumet, men fansen har faktiskt varit väldigt positiva, berättar Jupiter Keyes som är en av frontfigurerna i HEALTH.

Death Magic är bandets tredje fullängdsskiva i ordningen, om man räknar bort remixalbum och soundtrack till TV-spel (!). Föregångaren Get Color (2009) fick fina recensioner nästan överallt. Framför allt singeln ”Die Slow” fick ett gott genomslag och en video med en halv miljon visningar. Att det gick hela sex år mellan de båda skivorna har sina förklaringar.

”Plattan vi slutligen gav ut låter precis så som vi ville att den skulle låta”

– Det hände massor mellan Get Color och Death Magic. Vi turnerade väldigt mycket i ungefär ett år efter att vi släppte Get Color. Sen fick vi den oväntade möjligheten att göra musik till TV-spelet Max Payne 3, och det ledde till över ett års väldigt hårt arbete med det. Efter det tog vi lite ledigt innan vi turnerade igen. När vi till slut äntligen fick tid till att börja skriva på vårt tredje album så hände det tyvärr en del saker i våra liv, speciellt i mitt, som gjorde det svårt att fokusera.

Redan för tre år sedan fanns det dock planer på att spela in, producent var anlitad och studio bokad.

– Vi hade en väldigt klar idé om hur vi ville att albumet skulle bli. Men helt plötsligt så avbokade studion oss och vi fick planera om en massa igen. Det var bara ett exempel på alla de bakslag som vi råkade ut för. Men i slutändan så gjorde problemen att Death Magic blev mycket bättre än den skulle ha blivit annars. Plattan vi slutligen gav ut låter precis så som vi ville att den skulle låta. Ärligt talat så tror jag inte den hade blivit så bra om vi hade släppt den tidigare.

027Y7379

Hur står det till med Los Angeles musikscen idag?

– Vi var väldigt inne i L.A.-scenen när vi först började spela. Det var en stor del av vår identitet och jag har så många härliga minnen från den tiden. Men eftersom vi turnerade så mycket så kändes det till slut knappt som att vi bodde där längre. Jag tappade många cialis espana jag hade förut. Och du vet, när man jobbar hårt är det svårt att ta sig ut och vara social. Så jag är lite som en eremit nu. Det var ett långt sätt att säga att jag inte har någon koll på scenen längre.

”När man jobbar hårt är det svårt att ta sig ut och vara social”

Senaste gången HEALTH besökte Norden öppnade de för Interpol på en turné som tog dem till stora arenor runt om i Europa. En viss skillnad mot Los Angeles klubbscener kanske, men det var enbart positivt enligt Jupiter.

–  Självklart gör större scener med bättre ljudsystem och galen scenbelysning det mycket roligare att turnera.

Hur var det annars att turnera med Interpol?

– Det var väldigt roligt. Alla i Interpol är fantastiska människor och jag har alltid älskat deras musik, så jag såg nästan alla deras spelningar på den turnén. De är sinnessjukt bra live!

Några andra som brukar vara väldigt bra live är HEALTH. På måndag får Köpenhamn förhoppningsvis se prov på detta. Här kan du tävla om biljett dit. Vi får hoppas på att Sverige också får sin del av HEALTH-kakan snart.