Popaganda 2015 har varit de kvinnliga soloartisternas festival. Robyn, Beatrice Eli, Elliphant med flera har alla stått för de mest minnesvärda stunderna i år. Danska MØ fortsätter i samma spår kör över åskådarna ångvält-style från första till sista stund. Synd bara att publiken inte riktigt är med på noterna.
Det börjar lite motigt. Den stockholmskt reserverade publiken gör knappast under för MØ:s energistinna electropop. Men det märks inte på superproffset Karen Marie Ørsted som flänger runt på scen, fistpumpar och gång på gång springer ut i publikhavet för att elda på de loja huvudstadsborna. Med sig har hon ett tajt tremannaband som anlägger en stadig grund av beats, gitarrsolon och slirande syntar. Det är först med den tungt hittiga ”Waste of Time” som det tänder till på riktigt och de artiga golfapplåderna ersätts med dans. En annan höjdpunkt är fina ”New Years Eve” som visar en annan sida av danskan och drar ned tempot för en stund.
MØ är en bra liveakt, men också en som antagligen skulle göra sig bättre på en klubbscen istället för i dagsljus på en popfestival. Med rätt publik och på rätt plats borde Ørsted rimligen välta dansgolv. Nu blir det först i Major Lazer-hittarna ”Lost” och framförallt avslutande megahiten ”Lean On” som det hela blir den dansfest det borde varit från första stund. När Karen Ørsted bärs runt på rygg av publikhavet och ylar mot augustihimlen – i just ”Lean On” – är svårt att veta om det är av frustration eller eufori.