Innovative Leisure fyller fem

IL-logo-photo

Innovative Leisure är den sortens skivbolag som har fans av själva bolaget, människor som följer vad de gör och som ser det som en kvalitetsstämpel att något släppts där. Det är en fanskara som man förtjänat. Man släpper all möjlig slags musik, från soul till punk, från electronica till psykedelia. Det enda deras utgivningar har gemensamt är att det handlar om musik som är värd att lyssna på. I år blir skivbolaget fem år, ett jubileum som HYMN uppmärksammar genom att intervjua en av bolagets grundare, Nate Nelson.

Idén till det hela föddes på skivbolaget Stones Throw Records. När Nate Nelson jobbade där kände han sig begränsad av bolagets inriktning, det fanns så mycket musik han ville arbeta med som inte passade bolaget. Nelson började därför arbeta med Innovative Leisure på sin fritid.

– Vi startade med ett kreditkort och förhoppningen om att kunna ge ut ett album. Det fanns ingen finansiering, ingen distribution, bara några artister och ett kök där vi arbetade efter våra vanliga jobb.

– Skivbolaget har byggts upp steg för steg, genom att vi skaffade vårt twitterkonto, ordnade ett distributionsavtal, släppte den första 12-tumsvinylen och gav ut vår första fullängdare.

Ett av de första album som Innovative Leisure släppte var Hanni el Khatibs Will The Guns Come Out, en skiva som Nelson hörde första gången genom Innovative Leisures andra grundare Jamie Strong. Will The Guns Come Out var en stor kommersiell framgång för skivbolaget, till mycket stor del på grund av att låtar från skivan användes i reklam för Nike och Audi. Efter framgången med albumet bestämde sig Nelson och Strong för att satsa helt på skivbolaget, man sa upp sig från Stones Throw och rekryterade el Khatib som bolagets tredje partner. Ganska fort fick skivbolaget ett rykte om sig som ett bolag att hålla ögonen på.

Precis som Stones Throw har Innovative Leisure blivit ett skivbolag som har fans. Vad tror du det är som gör att folk gillar er så mycket?

– Jag är inte säker, men vi är ju skickliga på det vi gör och vi ser till att alltid släppa skivor av rätt anledning och jag hoppas att det märks, förklarar Nelson.

Ett av skivbolagets mer ovanliga släpp är Khun Narin’s Electric Phin Band. På skivan spelar ett gäng musiker från en mycket avlägsen thailändsk by en märklig form av psykedelisk rock. Innovative Leisure hittade bandet genom ett YouTube-klipp av det då helt okända bandet.

”Vi fokuserar på det som vi verkligen brinner för”

– En av våra vänner hade blivit helt besatt av det här YouTube-klippet och ja, vi blev ganska besatta också. Han åkte dit och lyckades spåra upp bandet och övertala dom att han skulle få spela in dem. Vi sponsrade hela projektet och gav ut skivan.

Hur brukar det gå till när ni letar efter nya band?

– Vi letar inte egentligen. Väldigt mycket får vi skickat till oss genom de kontakter som vi utvecklat genom åren. Vi fokuserar på det som vi verkligen brinner för. Vi har ganska begränsade resurser, vi kan inte ge ut allt.

Vad har ni på gång framöver på Innovative Leisure?

Nosaj Things nya skiva kommer den femte maj, den är verkligen bra. Dessutom är vi nästan klara med nya album från Superhumanoids, De Lux, Tijuana Panthers, Classixx, Nick Waterhouse, BADBADNOTGOOD och en ny artist som heter Gossamer.

Har ni planerat något särskilt för att fira era fem år som skivbolag?

– Inte ännu, men det kanske vi borde!

Lyssna på en spellista med bolagets bästa akter här.