Purity Ring håller balansen mellan mörkt och ljust

Kanadensiska Purity Ring slog igenom med dunder och brak under 2012 med albumet Shrines som lyftes upp till skyarna av både kritiker och musikälskare. Efter det avbrott som duon tog för att ta in allt som kom med den oväntade framgången påbörjade de arbetet med uppföljaren another eternity som släpptes i veckan. Under en pressturné tidigare i år fick vi en pratstund med Megan James och Corin Roddick för att ta reda på lite mer om skapandet av det nya albumet.

– När vi gick in i detta hade vi inte en massa planer eller några konkreta saker som vi var säkra på att vi ville göra, men vi visste iallafall att vi ville göra något som inte var detsamma som Shrines.

Under de premisserna startade Megan James och Corin Roddick arbetet med another eternity, uppföljaren till debutalbumet som gjorde Purity Ring till klart lysande stjärnor bland de många nya och spännande band som blandar pulserande elektroniska produktioner med en sång som är så nära en röst i skallen man kan komma.

Det har nu gått tre år sedan debuten lanserades och efter intensivt turnerande, däribland en oförglömlig spelning i Annedalskyrkan på Way Out West 2012, hamnade bandet i ett vakuum. Ett svart hål där de själva blev tvungna att hitta ett sätt att gå vidare från de upplevelser som kom i och med debutalbumet. Ett album som de själva tror skulle vara svårt att återskapa på grund av dess insulära natur till att utvecklas för deras egen skull och inte fastna i gamla vanliga spår.

Första steget var att börja skriva låtar ihop på samma plats, samma stad och tillsammans som en enhet. För när Corin och Megan skrev Shrines bodde de på olika platser i Kanada och de kunde jobba själva i en miljö där de kände sig trygga. Den här gången var det dags att utmana varandra och sig själva. De möttes i studion en vecka i taget för att fokusera på skrivandet och ge varandra mer direkta åsikter, vilket resulterade i att nya albumet känns mer sammanhängande enligt dem själva.

– Det tog oss lång tid att inse att vi fortfarande skrev musik. Vi skrev ”sea castle” den första veckan. Mot slutet av veckan eller typ på fjärde dagen infann det sig en känsla av att ”det här kommer inte att funka”. Vi kommer inte kunna göra ett album till. Vi hade även börjat jobba på låten ”heartsigh” samtidigt och just den låten blev något som förblev släpande under hela året som gick och det blev också den låt som vi avslutade sist. Så den var både början och slutet, berättar Megan James med en ångestladdad blick.

Corin Roddick fyller på:

– Ja, vi gick in mer i den låten än något annat. ”sea castle” var första låten som blev klar ganska snabbt och kändes naturlig. Det var väldigt viktigt för resten av albumet eftersom det gav oss självförtroende och vi insåg att det gick att göra musik igen. För fram till den punkten hade vi bara en massa frågor som ”kan vi göra det här?” och ”hur gör vi detta?”. Jag antar att det var en besvärlig start, men när vi fick den låten ur vägen så var känslan bra. Det kändes som något nytt och vi insåg att vi bara skulle fortsätta skriva och inte oroa oss för detaljer. Bara låta musiken komma ut naturligt och ta itu med det som händer när det händer.

En skillnad på arbetet denna gång var att Megan och Corin gav varje låt en chans till en egen identitet lite mer jämfört med på Shrines där de försökte arbeta med en specifik ljudbild och atmosfär i varje låt. Det kan vara anledningen till att det blivit ett mer varierat album där här gången.

Likt titeln på debuten är another eternity också en textrad från en låt på albumet. ”begin again” som orden är tagen från kallar de själva för titelspåret och det var också med den låten som bandet utannonserade det nya albumet i mitten av januari. Men just orden ”another eternity” har också en djupare mening för Megan James.

– Jag antar att jag relaterar det till kärlek och hur jag uppfattar världen i allmänhet. Eller tid, relationer och kreativitet. Jag tror att om du kollar upp ”another eternity” så är det en filosofisk idé som Platon skrev om eller något. Det är vanligt i djupt religiösa texter. Jag är dock inte djupt religiös. Jag känner att jag gör saker för min egen skull. Jag känner att ”another eternity” är som ett sätt att uttrycka hur jag funderar kring en kreativ process eller hur jag tänker om begreppet tid. Jag vill inte vara så specifik, men ”begin again” är en kärlekssång – det handlar ungefär om hur känslor kan vara för evigt eller något. Om du kan definiera ”för evigt” det vill säga…

Vid en första lyssning så kan another eternity kännas som ett lättare och ljusare album än debuten. Det kanske har med albumets konvolut att göra, men sången har också lyfts fram på ett helt annat sätt jämfört med den förra skivan. Trots det så är låtarna på albumet långt ifrån att vara glada och trallvänliga låtar.

– För mig är another eternity inte ljusare än Shrines. Shrines har en typ av klyfta som delar albumet mitt i tu. Där finns de ljusare låtarna som ”fineshrine”, ”ungirthed” eller ”crawlersout” och sedan på den andra halvan hittar man mörkare låtar som ”lofticries” eller ”bellyspeak”. Jag känner att det finns en liknande balans på den här skivan. Mer upplyftande låtar som ”Push Pull” eller ”bodyache” och sen finns det mörkare saker som ”begin again”, ”sea castle” eller ”stranger than earth”. Kanske är det så att de ljusare låtarna på another eternity är lite mer glittriga den här gången? Så det är kanske därför det är märkbart ljusare, men jag känner fortfarande att det finns en liknande balans.

– Att ha en mörk och olycksbådande känsla i vår musik är viktigt för oss och vi vill behålla det till en viss grad. Vi kommer alltid vilja behålla en viss balans i det vi skapar, förklarar Corin Roddick och får medhåll från Megan James som fyller på med att hon inte skriver om många glada saker och utbrister i ett skratt.

Se Purity Ring live på Pustervik i Göteborg den 15/4, på Debaser Strand i Stockholm den 16/4 och på Lille Vega i Köpenhamn 19/4.