Mystery Jets sköna nya värld

I ett intervjuskämt råkade Mystery Jets i mitten av 00-talet definiera och namnge en löst sammansatt, musicerande bekantskapskrets som Londons hetaste musikscen. De berörda musikerna, bland dem Jamie T och Larrikin Love, viftade bort idén som det skämt det var, men British Council gav ut en pamflett om ”Themesbeat” och brittisk musikmedia började spotta ur sig artiklar om den ”nya, hippa scenen” som hade uppstått i huvudstaden.

I dag, nästan tio år senare, är Thamesbeat bortglömd. Banden splittrades, slutade med musik, levde inte upp till förväntningarna och droppades av skivbolag, men medan andra försvann fick Mystery Jets kontrakt med legendariska skivbolaget Rough Trade.

Karaktäriserade av en eklektisk stil, både visuellt och musikaliskt, har de fortsatt på det genrepromiskuösa spåret som hittills gett dem progrockinfluerade debuten Making Dens, en, av bandet illa omtyckt, 80-talsstämpel efter 21 och poppiga hjärtekrossaren Serotonin. Fjärde Radlands är inspirerad av amerikansk folkmusik, delvis för att Mystery Jets ville göra ett mer ”manligt” album.

– När vi släppte Making Dens lockade vi till oss alla konstiga människor. Det var bara freaks som lyssnade på oss, säger sångaren Blaine Harrison. Sedan kom alla tonårsflickor med 21 och Serotonin. Det var som att upptäcka en helt ny värld.

– Vi hoppades att de skulle dyka upp redan efter första skivan, inflikar gitarristen William Rees.

– Men så dök de till slut upp…

– Och vi bara ”äntligen”.

Gitarrist och sångar-duon är barndomsvänner och bildade bandet tillsammans med Blaines pappa, Henry, när de fortfarande gick i skolan. Så småningom utökades Mystery Jets med basisten Kai Fish och trummisen Kapil Trivedi.

– Den här gången ville vi göra något råare och mer gitarrbaserat så nu har vi fått en massa gubbar som lyssnar på oss. Amerikansk folkmusik tilltalar äldre män, säger Blaine.

2008:s Laura Marling-duett ”Young Love” och singeln ”Two Doors Down” som båda fanns på den synttunga andra skivan 21 är bandets största hits, men istället för att fortsätta på ett vinnande spår har de jobbat på att ta sig så långt bort från syntljuden som det går.

– Vi har bara en regel när vi ska spela in numera och det är att inga syntar får finnas i studion, säger William Rees.

Radlands resulterade i Mystery Jets egna version av folkmusik efter att kvartetten packat väskorna och flyttat till Austin i Texas över en sommar. Det är inte första gången Mystery Jets flyttar ut ur den brittiska huvudstaden för att spela in en skiva, men det är första gången de flyr hemlandet. Under en intensiv turnéperiod i USA fastnade de för amerikansk kultur.

– När vi turnerar i Europa tipsar folk alltid om museer och monument. ”Du måste se det här för att det är riktigt gammalt” och det gör de i USA också, men då tänker man bara ”det är inte gammalt, min farfar är äldre än det där”, säger Blaine.

– Allt är så ungt, positivt och lättsamt i USA jämfört med Storbritannien.

Väl framme i Texas flyttade de in i ett hus i utkanten av Austin och tillbringade de kommande två månaderna med att bygga en egen studio med utrustning som de köpt av en man som tidigare byggde stridsflyg. I Texas skrev de musik, paddlade kajak och anpassade sig till livet i den amerikanska södern.