Sad Days For Puppets om framtiden: ”Vi tar det som det kommer”

Svenska Sad Day For Puppets är tillbaka med tredje skivan Come Closer. Den här gången har taggtrådsgitarrerna fått stå tillbaka litegrann för drömskt 80-talsklingande keyboards. Men vi känner igen de starka popmelodierna och Anna Edlunds säregna sångstil sedan tidigare. Rockfotos Anton Lindskog slängde iväg några frågor till Sad Day For Puppets sångerska Anna Edlund.

Under de tre år som har gått sedan förra albumet har Sad Day For Puppets bland annat hunnit utöka sättningen med en keyboardist. De har också turnerat i Japan – där efterfrågan på nya Come Closer var så stor att den släpptes redan i mars speciellt för japanska marknaden, och imorgon, den 28:e augusti kan resten av världen höra den.

Jag gillar verkligen er nya skiva! Den skiljer sig en hel del från det ni gjort tidigare. Vad ligger egentligen bakom stilbytet?

– Kul att du gillar plattan! Det finns flera orsaker till att den blev annorlunda än sina föregångare. Tidigare har vi både spelat in och mixat i HaHa Fonograms studio på Söder. Under den här inspelningen la vi sång och trummor i en större studio tillsammans med Tom van Heeschsom som sedan mixade hela skivan. Vår basist Alex har också bidragit mycket till ljudlandskapet då det var han som hittade på alla synthslingor.

Sedan förra skivan Pale Silver & Shiny Gold har ni fått en ny gitarrist Seth Kapadia – och så har keyboardisten Maria Thorstensson tillkommit. Har det påverkat soundet på Come Closer (som ju är mycket mer keyboardbaserad än ni varit tidigare)?

– Skivan var redan inspelad då Maria och Seth kom med i bandet. Så, nej, det är som sagt Alex som har plockat in syntharna.

Skivan släpptes i Japan redan i mars. Varför valde ni att släppa den så pass mycket tidigare där?

– Allt är så väl uppstyrt där. Vi har ett skivbolag som vi samarbetar bra med och det finns en efterfrågan på det vi producerar. Sammanfattningsvis så var det helt enkelt lättare för oss att få till ett skivsläpp i Japan. Nästa gång kommer det dock inte att bli skilda releasedatum.

Hur har reaktionerna på Come Closer varit i Japan?

– Jodå, bra. Några fans tycker att det är för lite gitarrer på nya plattan men de flesta verkar gilla den.

Ni har även spelat live i Japan. Hur har det varit?

– Vi har bara haft en turné i Japan, vill jag understryka. Det var å andra sidan väldigt roligt. Många som kom på konserterna kunde låtarna sedan innan och ville prata med oss efteråt. Sådant är kul, då känner man sig ju uppskattad.

Varför tror du egentligen att ni är så stora i Japan?

– Ett litet förtydligande för säkerhets skull: Folk känner till oss i vissa indiekretsar i Japan men om du frågar en tjej på gatan i Tokyo, så har hon ingen aning om vilka vi är. Men kanske är det melodierna? Martin är grym på att skriva enkla men bra melodier.

Första gången jag såg er live var som förband till Television Personalities. Hur kom ni i kontakt med varandra?

– En av killarna i bandet kontaktade oss via Myspace faktiskt.

Hur var det egentligen att göra de där spelningarna ihop med Television Personalities? (Sångaren och frontfiguren) Dan Treacy gav ju ett rätt stökigt och onyktert intryck på scen…

– Mot oss var han jättetrevlig. Och spelningarna blev bra tycker jag.

När kan vi räkna med att få se er i Sverige igen?

– Vi ska turnera i Europa efter jul. I Sverige har vi inga gig inbokade för tillfället men det dyker säkert upp något.

Hur skiljer det sig att spela i Sad Day For Puppets idag jämfört med när ni startade?

– Det är mer av ett pusslande med tider nu. Flera i bandet har både familjeliv, arbete och andra band att ta hänsyn till när rep och spelningar ska bokas in.

Slutligen. Vad har ni för planer den närmsta tiden efter skivsläppet?

– Vi tar det lite som det kommer…