Sofia Härdig: ”Det handlar om att gå sin egen väg”

Sofia Härdig har på bara några få år karvat ut en helt egen nisch i det svenska musiklandskapet. Electronicadrottningen som även gör stökig garagerock och som har samarbetat med så vitt skilda artister som John Essing från Bob Hund, Kenny Håkansson från Hellacopters och Yoshimi från japanska avantgardebandet Boredoms. Hon har belönats med både STIM-stipendiet och Konstnärsnämndens arbetsstipendium för musik för sin låtskrivarbegåvning och idérikedom och nu är hon aktuell med skivan The Norm Of The Locked Room. Rockfotos Anton Lindskog tog en fika med Sofia Härdig på Café Simpan i Malmö.

Sofia har precis kommit hem från en kortare Europaturné när jag träffar henne på caféet vid Möllevången, Malmös egen ”fristad” för musiker och konstnärer. Det är Malmö som är nuvarande hemvisten men under inspelningen av förra skivan Dream bodde hon i Berlin.

– Det finns en hel del likheter mellan Berlin och Malmö, berättar hon. Jag tror det är av samma anledningar som så många musiker flyttar dit. Jämfört med hur det är att leva i andra stora städer så är det relativt enkelt i både Malmö och Berlin. Det är lättare att hitta boende och så kan man leva ganska billigt, vilket är bra för konstnärer.

Sofia Härdig har gjort rå stökrock i Sofia Härdig & the Needles, experimentell electronica och noise med Trio Switzerland och samarbetat med gitarristen Otto Milde under namnet The Happiest Girl In The World. Sedan hon släppte märkbart industriinfluerade The Need To Destroy under eget namn år 2006 har dock solokarriären varit högsta prioritet.

Det går en tydlig skiljelinje vid The Need To Destroy om man söker sig bakåt i din diskografi.

– Jag minns att jag kände mig rätt så trött på det vanliga ”bandsoundet” just för tillfället när jag gjorde den. Jag var trött på att använda vanliga rockinstrument, istället ville jag jobba själv och utforska teknikens möjligheter.

Hur skulle du själv beskriva din nya skiva The Norm Of The Locked Room?

– Den känns lite som en sammanfattning av allt jag har gjort tidigare. På något sätt har jag gått varvet runt och börjat göra ”rockigare” musik igen – men kanske på ett mer subtilt och undertryckt sätt än tidigare.

Jag tycker att The Norm Of The Locked Room är en fantastiskt snygg skivtitel, men vad betyder den?

– Tack. Den är dubbeltydig. Två saker ligger bakom och dels syftar det på att jag har gjort skivan till största delen helt på egen hand. Jag har jobbat ensam bakom en stängd dörr. Det handlar också om vilka låsta rum som skapas av normer i samhället och som gör att man inte passar in eller blir insläppt överallt.