How To Dress Well: Inkonst, Malmö 22/10


När jag intervjuade Tom Krell, producenten och r’n’b-crooner bakom lo fi-fenomenet How To Dress Well inför nya skivan Total Loss berättade han om sin relation till R. Kellys ”I Wish”. Låten har bland annat kallats ”Mammaballadernas Mammaballad” och kvalar in bland det mest sentimentala (och vackraste) som R. Kelly har skrivit. Utöver Kellys framlidna mor, är den tillägnad alla vänner som r’n’b-stjärnan har förlorat genom åren. Av en ren händelse hörde Tom låten på radion strax efter att en av hans allra bästa vänner hade gått bort. Plötsligt fick den en helt ny innebörd för honom trots att han hade hört den så många gånger förut. Och under Malmöspelningen gör han sin egen skitiga lo fi-tolkning av I Wish” och låter den på ett väldigt snyggt övergå i sin egen ”Ready For The World”.

Det går väl knappast någon spikrak linje från R. Kellys slicka sängkammarsoul till How To Dress Wells oborstade lo fi-dito. Men att Tom Krell har fastnat för sorgesången ”I Wish” och gjort den till sin egen är inte så konstigt. För det är kring sorg och vemod som How To Dress Well uppehåller sig för det mesta, med undantag för några enstaka upptemponummer (i sammanhanget åtminstone) som ”& It Was U” och ”Running Back”. Enmansprojektet pekas ofta ut som föregångsgestalt inom det som brukar kallas ”indie r’n’b”. Men när Tom på debutskivan Love Remains kombinerar falsettsång och r’n’b med brusig lo fi-producerad ambient (en korsbefruktning som mig veterligen aldrig ägt rum tidigare) är resultatet inte så mycket en hybrid av nämnda stilar som något helt eget. Och han lär definitivt vara ensam om att ha skapat D’Angelo-liknande fingerknäpparsoul genom att sampla norska post-black-metal-bandet Ulver – bara för att dränka resultatet i brusiga ambientmattor.

En livespelning med How To Dress Well hade kunnat bli precis hur navelskådande och introvert som helst. Det ska erkännas att mina förväntningar på förhand är sansade trots att ”Total Loss” har varit en av mina mest spelade spotify-playlists den här hösten. Men vid spelningens slut har jag hjärtat i halsgropen. Tom och hans två kompmusiker (på keyboardtrummor, violin och diverse elektronik) använder enkla medel men det är oerhört effektfullt och ibland väldigt dramatiskt trots den lätt försynta framtoningen. Att Tom Krell är en begåvad låtskrivare med känsla för udda arrangemang visste vi sedan tidigare, men när How To Dress Well spelar live framgår än mer vilken stark soulröst han har. Likväl får de partier där han tar i som mest drunkna i effekter och reverb, som i sista extranumret ”Set It Right”. Självutlämnande och abstrakt på samma gång, Tom Krell är fortfarande lika svår att kategorisera.