Dags för höstvarianten av Stockholms Jazzfestival

Fansen med en lång relation till Stockholms Jazzfestival har möjligen sett fram emot årets upplaga med en liten oro för hur den skulle mottas. Efter flera decennier utomhus om sommaren flyttar jazzfestivalen inomhus i höstmörkret år 2012. Alla som har haft trevliga upplevelser på en festival genom åren har ju en relation till festivalen. Men biljettförsäljningen till årets upplaga lär lugna denna oro. 80 procent av biljetterna har sålts innan festivalen går igång. Rockfoto fick ett samtal med festivalgeneralen Lena Åberg Frisk.

Det går inte att ta miste på Lena Åberg Frisks intresse för uppgiften. Vårt samtal börjar lite trevande, men så fort som Lena kommer in på att diskutera den musik som är grundingrediensen på den festival hon basar för, så drar Lena iväg i intensiva utläggningar, som en frälst. Uppvuxen på jazzfestivaler med en musikerpappa har hon också svårt att särskilja de stora och tidiga minnen, som blev startskotten till denna passion.

Lena Frisk Åberg basar för Fasching och Jazzfestivalen efter uppdrag i södra Sverige. Det är hon som har tagit sig an uppgiften att ta med Stockholms Jazzfestival in i framtiden.

-Man måste få med den romantiska bilden av festivalen, den bild som människor har efter så många år på Skeppsholmen, säger hon. Men man måste också modernisera och nytänka.

Orsakerna till att festivalen har flyttat från sommar till höst, och från utomhusscener till inomhusdito, är praktiska och konkreta.

-Det har regnat så mycket under festivalen de senaste åren, inleder generalen. Och visst skulle vi ha kunnat flytta inomhus på sommaren, men blir det vackert väder då så vill människor ju inte gå inomhus. Så här års är också all verksamhet igång. Konsertlokalerna är öppna, och de anställda är inte på semester. Och på somrarna driver de stora festivalerna upp gagerna också. Det blir lugnare även på så vis så här års.

Man kan inte köpa festivalpass till årets omgång av Stockholms Jazzfestival, som är utspridd på många scener och satellitscener. Man får köpa biljett till varje arrangemang separat, det efter modern, internationell modell. Det innebär att ingen konsertupplevelser kommer med på köpet i ett pass som publiken köper, inom ramen för ett större utbud. Och vissa konserter har så klart sålt bättre än andra i förväg. Jazzfestivalen intar tjugos scener i Stockholm, och därtill åttio scener runt om i landet.

-Det är svårare att göra festivaler nu än det var förr, menar Lena. Festivaler blir antingen mer och mer lokala, eller så leds de av stora, internationella organisationer. Vi har överlevt i den utvecklingen tack vare enskilda människors passion för den här festivalen.

Förutom de företag som backar Stockholms Jazzfestival så har även privatpersoner gått in med finansiella bidrag i år.

-Jazzfestivalen spelar roll i många människors liv. Det vi vill är att den ska få fortsätta att vara en manifestation för musik, och en injektion i musiklivet i Sverige.

Två spelningstips

Häftiga instrumentalisten Terri Lyne Carrington, en Grammy-vinnare med en übercool adressbok, som i Stockholm delar scen med Steve Gadd, Anders Wihk och Svante Henryson, som i sin tur improviserar på ABBA-låtar. En spelning för dem som känner sig nyfikna, och som känner sig eller inte känner sig så jazzkunniga. Konserthuset den 5 oktober.

En spelning för konnässörerna, och andra som vill ta en stor tugga musik på den här festivalen: Hiromi, The Trio Project. Konserthuset den 7 oktober.