Lindstrøm: – Att hålla på med musik är som att skala lök

DEN ÄLSKADE STUDION

För han skriver ju låtar, och tycker själv att komponerandet är hans forte. Och det är en tålmodig man som tonar fram när Lindstrøm berättar om sin tid i studion, den allt överskuggande i prio. Det är mycket som händer därinne. Det är inte en man, som bara gör en version av sina låtar, som är verksam där. Det är en musiker som gräver och gräver, och djuplyssnar i musiken, som jobbar i Hans-Peters studio. Han blir gärna mångordig om denna sin älskade existens i kompositionsfas.

-Ibland arbetar jag med en låt som jag vill göra om, och strippar kanske ned den till en kärna som jag vill bygga om till något annat. Det kan förstås vara en låt som jag själv gjort, eller någon annans låt. Det kan vara lite som att vara i en butik och prova kläder. Jag går in i provhytten med olika låtelement och arrangemang, och kommer kanske ut igen för att hämta nya till samma låt. Ibland får låtar vila ett tag, ibland börjar jag om med dem direkt så fort som en version av dem blivit klar.

Trots att han gav ut ett album i februari så är det dessa saker som han ägnar sig åt nu. Han skriver alltid låtar, berättar han. Och han beskriver sin arbetsprocess i målande termer.

-Att arbeta med musik är som att skala lök, säger han till exempel. Jag skalar bort lager efter lager av en låt, och ibland finns det ingenting kvar i mitten när jag har skalat bort lagren. De låtarna är det vanskligt att arbeta vidare med.

Så klart får han frågan om han ändå fortsätter att arbeta med en låt som visar sig sakna en kärna som han vill bygga på.

-Ibland har jag samarbeten, svarar han diplomatiskt.

Apropå samarbeten så har Lindstrøm som bekant sådana bakom sig, inte minst storsuccén Real Life Is No Cool med Christabelle, ett ordentligt sexigt album, något som han skyller på sångerskan, vilket i hans redogörelse också avslöjar en del om hur han jobbar:

-Det var hennes röst som det albumet utgick ifrån. Hade hon haft en annan röst så hade det blivit ett annat album, men jag anpassade mig efter rösten och byggde musiken efter den.

En typ av kärna alltså, som Hans-Peter iklädde hudnära kostymer i sin musikaliska provhytt. När vi talar om den produktionen är han snar att påpeka att ett antal av låtarna på Real Life Is No Cool är för långsamma för att han skulle kunna göra dem i klubbmiljö. Och nu ler han inte, utan skruvar på sig. Hans längtan efter att få göra något annat än att leva upp till förväntningarna på sig live börjar bli påtaglig. Hans kreativa sinnelag vill slita sig ur de ramar som publiken förväntar sig att finna honom inom som artist.

Om framgångarna säger han vidare att de mest innebär att han måste spela live mer, vilket betyder att han inte kan vara i studion så mycket som han skulle vilja. Där var vi igen.

Då drömsamarbeten efterfrågas redogör han för musikantens faiblesse för improvisation och slump framför kända namn.

-Berömda samarbeten är inget jag önskar mig, säger Hans-Peter. Drömprojekt lever oftast inte upp till de förväntningar som man bygger. Slumpen är minst lika bra. Samarbeten som liksom bara uppstår, idéer som får fart utan att man planerat det i förväg.

Lindstrøm kan prata musik i evigheter, och gör det med ändlös entusiasm. Han talar om vikten av att respektera alla sorters musik… Han talar om betydelsen av att åtminstone förstå alla musikinstrument… Han talar till slut om att han tänker ta lite semester ifrån musiken i juli! Fast det lär bli några spelningar och inte minst några studiodagar också, tillägger han, som om det skulle vara nödvändigt vid det här laget.