Stjärnskott: Siri Karlsson

På årets Manifestgala tilldelades Siri Karlsson priset för årets bästa folkmusik 2011 för sitt album Gran Fuego – ett sällsynt lyckat möte mellan traditionell svensk folkmusik och influenser från populärmusiken. Rockfotos Ola Elleström har träffat duon (ja, Siri Karlsson är ett bandnamn).

Den gångna fredagen genomfördes Manifestgalan på Nalen i Stockholm. Efter att Grammis låtit ”folket” ta över och blivit en popularitetstävling (i likhet med Rockbjörnen och de flesta kategorierna på P3 Guld) i stället för en kvalitetsdito är detta den möjlighet den svenska musikbranschen nu har att uppmärksamma smalare musik som alldeles för sällan får plats på de andra galorna. Att vinna priser när de som röstar kanske inte ens hört alla de nominerade eller när artisterna raggar röster genom upprop i sociala medier ger säkert en viss egoboost, men det säger inte särskilt mycket om musiken. På Manifest är det i stället initierade jurygrupper som utser vinnarna och hur många gånger man spelats i skvalradion eller hur många fans man har på Facebook spelar inte den minsta roll. Vi behöver därför Manifest. Vi behöver uppmärksamma de som gör fantastisk musik, men som av olika skäl förmodligen aldrig kommer få ”folkets” priser.

Ett praktfullt exempel på detta utgör vinnaren av ”årets folkmusik” på årets Manifest. Siri Karlsson, en duo bestående av Cecilia Österholm på nyckelharpa och Maria Arnqvist på altsaxofon, släppte förra året sitt andra album, Gran Fuego. Här tar de folkmusiken vidare och med flera gästmusiker från popvärlden framställer de svensk folkmusik som den vackra kulturskatt den är, men gör den också attraktiv för nya lyssnare. På Rockfoto har vi tidigare uppmärksammat skivan på vår årsbästalista.

Härom veckan spelade Siri Karlsson i Helsingborg. Jag tog då tillfället i akt att prata med tjejerna bakom den i mina öron allra bästa svenska skiva som släpptes 2011. Cecilia berättar om hur Siri Karlsson kom till.

– För ungefär 10 år sedan bodde vi i samma studentkorridor i Uppsala så det var där vi började spela ihop. Jag hade bakgrund inom folkmusiken, men Maria kom från ett helt annat håll. Hon har spelat både klassisk musik och improvisation. Men det klickade och efterhand började vi känna att vi ville ta det här vidare tillsammans.

Jag har läst att ni tidigt turnerade i både Brasilien och i Västafrika.

– Vår allra första spelning var faktiskt i Brasilien. Cecilia hade en bekant där som fixade spelning till oss. Det växte sen till en månadslång turné där vi spelade i allt från favelor (brasilianska kåkstäder) till nationalbiblioteket och även gjorde en del udda samarbeten, bland annat med ett brasilianskt hårdrocksband. Och sen var vi på turné i Västafrika som ett led i ett kulturutbyte. Där fick vi bl.a. fick spela med storheter som Toumani Diabaté i Mali, vilket naturligtvis var stort för oss.

Siri Karlsson är ett lite udda bandnamn. Kan ni berätta om det.

– Siri Karlsson bodde i södra Småland kring förra sekelskiftet. Hon var folkmusiker och spelade psalmodikon, ett instrument som många kvinnor spelade på den tiden. Hon har blivit en förebild. Det finns många manliga förebilder inom folkmusiken, men väldigt få kvinnliga så därför fick vi framställa en. Namnet har vi alltså skapat själva, men förebilden har absolut funnits.