Esben & the Witch ska vara en unik upplevelse

Esben & the Witch har bara funnits i två år men de tre ynglingarna från Brighton har redan gjort sig ett namn med sin mörka, episka och egensinniga musik. Nyligen släpptes debutskivan Violet Cries på det ansedda indiebolaget Matador Records. Rockfoto ringde upp multi-instrumentalisterna Thomas och Daniel för en pratstund.


Esben & the Witchs debutskiva släpptes den 8:e februari på Matador Records.

Snart kommer er första skiva ”Violet cries”. Hur kommer den att skilja sig från era tidigare singlar?

Thomas: – Den största skillnaden är att Violet Cries är tänkt att fungera som ett album snarare än en samling låtar. Det är första gången vi ger ut så mycket som 45 minuter musik på en och samma gång så vi har fått anpassa oss till det nya formatet och bli mer ”dynamiska”.

Daniel: – Skivan är på många sätt en naturlig utveckling av det vi har gjort tidigare. Samtidigt täcker den in fler områden. De som har följt oss från första början kommer säkert att känna igen sig men också upptäcka nya sidor hos oss.

Hur länge har ni spelat ihop?

Thomas: – Jag träffade Daniel för två och ett halvt år sedan när vi båda gick på universitetet. Då gjorde vi båda musik på varsitt håll med gitarr och trummaskin och kom på att vi borde bilda ett band.

David: – Det var när vi träffade Rachel strax därpå som alla bitarna föll på plats. Hon har en fantastisk röst och så hade hon väldigt många bra idéer med sig.

Hade ni spelat i band tidigare?

David: – Nej, vi hade bara gjort musik på egen hand innan vi började spela ihop. De konserter vi har gjort med Esben & the Witch är Thomas & Rachels första spelningar överhuvudtaget.

Hur ser låtskrivarprocessen ut?

Thomas: – Vi skriver all musik gemensamt. Vi använder en utgångspunkt som kan vara vad som helst: en melodi, en gitarrslinga eller bara en idé som vi bygger vidare på.

Varifrån kommer ert bandnamn?

David: – Det är en klassisk H C Andersen-saga som Thomas snubblade över när vi letade efter ett bandnamn. Det är väldigt mörk saga så vi tyckte att den passade vår estetik. Och så gillade vi sensmoralen i den.

Kan ni nämna några av era influenser?

Thomas: – Vi är alla stora Radiohead-fans så det har helt klart påverkat oss. Bland de lite nyare banden gillar vi Health och Wild Beasts väldigt mycket.

David: – Det är oftast enskilda saker hos vissa band som influerar oss: Till exempel gitarrspelet hos The Cure. Jag tycker det är en väldigt svår fråga att svara på. Förmodligen är vi inte ens medvetna om större delen av våra influenser…

Er musik är ju väldigt mörk och dramatisk och ni jämförs inte sällan med det legendariska goth-bandet Siouxsie & the Banshees. Vad tycker ni om den jämförelsen?

Thomas: – Vi har inte lyssnat särskilt mycket på Siouxsie & the Banshees. Jag kan med säkerhet säga att ingen av oss har några skivor med dem och bara har hört en handfull låtar. Men att döma av vad vi har hört så är det klart smickrande att bli jämförda med ett band av så hög dignitet.

När ni spelar live brukar ni ha med en fjärde medlem på scenen: en glasuggla. Har ni tankar på att föra in fler visuella element i er liveshow?

Thomas: – Ja, helt klart! Vi ska snart ge oss ut på en fyra månader lång turné. Det är vår längsta turné hittills och vi håller precis på att fundera ut hur vi ska göra liveframträdandet mer intressant. Vi vill helt klart jobba mer med den visuella biten – det tillför väldigt mycket. Och så ger det oss möjlighet att styra hur publiken uppfattar vår musik (skratt).

Är det ett medvetet val att inte använda playback på scenen?

Thomas: – Ja, det är väldigt viktigt för oss att all musik kommer från scenen när vi spelar live. Vi tycker det är fantastiskt vilka möjligheter som finns med dagens studioteknik och hur studion kan bli vårt ”fjärde instrument”. Men när vi spelar live vill vi ha en viss känsla av spontanitet och det är risk att det försvinner om man använder playback.

David: – Vi vill att varje konsert med Esben & the Witch ska vara en unik upplevelse. Om man går och ser oss två kvällar i följd ska man märka skillnad.

Text: Anton Lindskog